Unicef-nuket

Anna ja Toivo -nuket auttavat maailman lapsia!

Lahjoita elämä lapselle

- tee Unicef-nukke

Nukke- ja leluyhdistys tekee yhteistyötä UNICEFin kanssa. Nukkekampanjassa kuka vain voi auttaa maailman lapsia  - nukkeja tekemällä!

Anna ja Toivo -nukkekampanja on UNICEFin vapaaehtoisten kansainvälinen projekti, jossa nukkeja tekemällä tuetaan järjestön rokotusohjelmia siellä, missä pienten lasten kuolleisuus on edelleen suuri. Joka minuutti 4 lasta kuolee tauteihin, joihin on olemassa rokote. UNICEF toimittaa rokotteet 36%:lle maailman lapsista. Myös katastrofialueilla rokotustarve on suuri.

Idea UNICEF-nukeista syntyi Italiassa vuonna 1988 ja nukkeja tehdään nykyään muutamassa Euroopan maassa. Ajatuksena on, että vapaaehtoiset valmistavat mielikuvitusta ja omia tarvikkeita käyttäen määrätyn kokoisen kaavan mukaisia nukkeja, jotka edustavat vapaasti valittua kansallisuutta. Jokaisella nukella on tekijänsä täyttämä oma henkilökortti lasten rekisteröinnin tärkeyden korostamiseksi. Mukana seuraa myös postikortti, jolla voi kertoa tekijälle, että nukke on löytänyt kodin. Tarjolla on yleensä nukkeja, joista vähimmäislahjoitus on 20 - 40 euroa työmäärästä ja tasosta riippuen. Uniikeista nukeista saadaan usein vähimmäislahjoitusta suurempia lahjoituksia. Esimerkiksi täydellinen rokotesarja kuutta tappavaa tautia vastaan maksaa 20 euroa.

Nuket ovat aikuisille tarkoitettuja keräilynukkeja, joista on tullut suosittu joulu- ja merkkipäivälahja sekä kukkapaketiksi kääritty tuliainen. Myös yritykset ovat huomanneet, että nuket soveltuvat loistavasti hyväntekeväisyyttä tukeviksi lahjoiksi.

Nuken mukana seuraa erillinen kortti ”Tämä nukke pelastaa lapsen elämän!” Näin lahjansaaja saa tiedon nuken merkityksestä.

Jokainen nukke on elämän arvoinen lahja ja se vie eteenpäin sanomaa välittämisestä.

Lisätietoja: Suomen UNICEF ry, p. 09-584501