Nukkekotiyhdistyksen juhlanäyttely 21.2. - 19.3.

19.2.2016

Elämää pienoiskoossa. Kymmenittäin nukkekoteja on pian esillä Verkarannassa. Näyttely avautuu tämän viikon sunnuntaina!

Nukkekotiharrastuksen koko kirjo on esillä Tampereen Verkarannassa, jossa Nukkekotiyhdistys järjestää 25-vuotisjuhlanäyttelynsä.

Näyttelyn yhden osan muodostavat rintamamiestalot, jotka ovat oleellinen osa suomalaista kansallisperintöä. Niiden runkona olevan talopaketin on suunnitellut Erja Helander yhdistyksen 20-vuotisjuhlavuoden kunniaksi viisi vuotta sitten. Talokittejä on valmistettu yhteensä 100 numeroitua kappaletta, jotka yhdistyksen jäsenet ovat lunastaneet itselleen ja toteuttaneet kukin omalla tavallaan. Näistä sadasta talosta saadaan iloksemme näyttelyyn 35 kappaletta. Talojen muodostama 30 metrin katu näyttelytilassa antaa kattavan kuvan nukkekotiharrastuksen tilasta Suomessa. Talo numero 1 seisoo joulukuun alun koleudessa, jossakin vietetään joulua, jossakin juhannusta, kunnes viimeisen talon kohdalla päästään takaisin marraskuulle. Voipa rakennustaiteesta kiinnostunut näyttelyvieras saada käsityksen rintamamiestalojen kohtaloista, ulkoasusta ja sisustuksista, niin moni taloista perustuu rakentajan omakohtaisiin muistoihin ja kokemuksiin rintamamiestaloista, mummoloista tai omasta, rintamamiestalossa sijaitsevasta kodista.

Näyttelyä varten Nukkekotiyhdistyksen jäsenet ovat toteuttaneet myös aivan uudenlaisen nukkekodin: kerrostalon, jossa jokaisen asunnon on sisustanut eri henkilö. Projekti herätti yhdistyksen jäsenissä niin paljon kiinnostusta, että asuinhuoneistoja on valmistunut yhteensä kolmekymmentä eli kolmen kerrostalon verran. Talojen pohjakerroksessa sijaitsee liikehuoneistoja sekä yhteisiä tiloja koko taloyhtiön käyttöön, aivan kuten oikeassakin talossa. Kerrostaloissa tulee esille kerroksellisuus monessakin mielessä. Vanhassa talossa eletään elämää monella eri aikakaudella, jotkut asunnot ovat alkuperäiskunnossaan, toiset taas hyvinkin moderneja. Samanlaisista asunnoista syntyy täysin erilaisia versioita eri tekijöiden käsissä.

Lisäksi näyttelyssä pääsee kurkistamaan satumaailmaan, joka on inspiroinut monia nukkekotiharrastajia, sekä ihailemaan yhdistyksen perustajajäsen ja pitkäaikaisen puheenjohtajan Päivi Variksen taidonnäytteitä. Uudemmista tekijöistä esitellään Maria Malmström, jonka nukkekoti Väinölä on ollut esillä monissa lehdissä ja jo kolmessa nukkekotiharrastukseen johdattelevassa kirjassa ollen ehkä Suomen tunnetuin nukkekoti. Marian viimeisimpiä töitä on ollut nukkekotilavasteet Onnelin ja Annelin talvi –elokuvaan.

Näyttely on avoinna Verkarannassa
21.2.2016-19.3.2016